lördag, februari 24, 2007

Fredag 23/2

Da vi beslutat att strunta i berget (det regnar) akte vi till Lilongwe (huvudstad i Malawi) och blev glatt overraskade nar det skulle ga en direktbuss darifran till Lusaka (huvudstad Zambia) redan nasta dag. Men rikitgt sa enkelt skulle det val inte bli....

Klockan ringde 4.30 och vi mkt trotta upp och packade bara for att inse att var taxi som vi bestallt till 4.45 inte kom. Borjar ga langs en vag i morkret och har turen att bli upplockade av minibuss som ska at ratt hall. Kommer fram i god tid fore avgang 5.30, bara for att fa veta att bussen ar installd.

En serie minibussar och taxis ar alternativet och vi hittar snart ratt minibuss men problemet ar bara att den maste bli full innan den kan aka. Har marks det att Malawi ar ett fattigt land, folk aker inte sa ofta. Tre timmar sitter vi och vantar och det enda man kan roa sig med ar att kopa saker fran passerande forsaljare, har ar bara nagra exempel:
Olika typer av brod, hardkokta agg, korv, dricka, vatten, mjolk, glass, yoghurt, applen, bananer, avocado, cigaretter (styckevis eller paket), tuggummi, godis, tygblommor, kammar, planbocker, solglasogon, passfodral, miniraknare, klockor, olika typer av radios, dvd-filmer, cdskivor, parfym, medecin, kramer, trosor, strumpor, skor (bla ett par steppskor!), paraplyer, kappar, harband och spannen, musfallor, tandkram, kladnypor, rakhyvlar, skalar, ficklampa, kallendrar, skrivbocker, nyckelringar, band till mobiltelefon, hattar, nasdukar, tvattlappar, pennor, skruvmejslar, plastpasar och mycket mer. Ja vi hann provsmaka en del av sortementet, hardkokta agg ar favoriten just nu.

Nar vi kommer fram till gransen utbryter "ak i min taxi och vaxla pengar med mig" hysteri - men vi lyckas bade hitta taxi och vaxla pengar utan att bli alltfor skinnade. Val inne i gransen-huset borjar problemen... For forsta gangen ska dom kolla vaccinationskort och da jag inte ar vaccinerad mot gula febern far jag inte komma in i Zambia. Ingen har berattat for mig att det var viktigt, forbannade damen pa halsocentralen ett tag och sedan blev jag inbjuden av granstjanstemannen pa hans lilla kontor och han stanger dorren, da borjar jag fatta vad klockan ar slagen. 3000 Kwacha senare ar det inte langra ngt problem for mig att komma in i Zmbia trots att jag ar lika ovaccinerad som forut. Tillbaka vid visa-disken sa ska dom helt plotsligt ha betalt for ett inresevisa (ska vara gratis for svenskar) och da jag inte har nagra dollar sa ar det sa klart ytterligare ett problem, star och hanger ett tag och ser lite elandig ut och sedan kan jag helt plotsligt kopa mig ur aven den knipan for 2000 Kwacha. Jag tror att det var party hos tva granstjansteman i gar!

Sedan ny taxi till narmaste stad (hysterisk forhandling om priset dar ologiskt bara ar borjan och vi till slut bara satter oss ned pa vagkanten och latsas som att vi inte ska aka ngn stans, da droppade priset snabbt. Efter en laaaaang bussresa till Lusaka, kom vi fram 12.30 i gar kvall. Zambia sa har langt mkt vackert och trevligt, vi trivs och nu ska vi ga pa stan och se oss omkring och ta ut pengar och shoppa lite.

ps mamma (eller annan insatt person), kan du kolla om jag maste skaffa mig en gula febern-vaccinering - finns det risk for det har? Funderar annars pa att forfalska en underskrift pa mitt vaccinationskort, blir nog billigast sa ;)

5 Comments:

At tisdag, mars 06, 2007 3:35:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej Nina!

Det var ett tag sen sist...du ser ut att ha det bra! Det där m att betala vid gränsen trodde jag bara drabbade UK-invånare, men de kanske blandar ihop oss, det är ju inte alltid så lätt! Otroligt roligt att läsa om dina strapatser och reflektioner, det är ju inte alltid kul att vara i Afrika...

Jag och Forslof undrar när du kommer till Åre??? Du skulle ju hit och både dreja och sytta!!!

Apropå Gula febern-spruta, har du inte Havrix, ingår inte den där?

hÄR I åRE är det lugnt och skönt, VM är tack och lov över och jag har ett liv igen, tack vare att min käre sambo inte jobbar dygnet runt längre. Så nu försöker vi åka så mkt skidor som möjligt, har träningsvärk efter ridningen igår , tyvärr rider jag för lite för att bulldegen till mage ska försvinna, har köpt en sån där stor boll...använd 3 gånger på 3 veckor!!

Mest troligt flyttar vi till Schweiz i sommaR!!! v 12 ska vi bestämma oss! Niklas har fått ett jobb. Jag ska nu försöka lära mig tala tyska flytande på ca 4 mån, för att inte känna mig som en total utböling väl där nere! Ser verkligen fram emot det även om det känns lite gruvsamt också! Men det är värt ett försök! så hinner du inte hit till Åre på hela ditt fiår kan du ju komma till Schweiz istället! Du kan väl tyska?!

Ha det så himla gott! Kram a-k

 
At tisdag, mars 06, 2007 10:20:00 em, Anonymous Anonym said...

medicin stavas det.....

 
At söndag, mars 11, 2007 1:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hej K
Dina äventyr verkar vara spännande och händelserika! Jag är rätt säker på att gula febern ej behövs i Zambia. Men du kanske dragit vidare och därmed löst problemet. Själv kom jag nyss hem från USA och är trött som sjutton!! Sov till 15 idag. Nu är klockan snart 02 och jag är pigg! Kollade Melodifestivalen tidigare ikväll och kan berätta att The Ark skall försvara Sverige i Finland.
Kram Malin

 
At söndag, mars 11, 2007 4:28:00 em, Anonymous Anonym said...

När kommer du hem egentligen???? Jag längtar efter dig! kram Beata

 
At fredag, mars 16, 2007 10:18:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hejsan Kusin!
Jag vill att du går in på min blogg. Jag har nämligen utmanat dig.
Ha det bra. Kram Erica

 

Skicka en kommentar

<< Home