söndag, mars 18, 2007

Long time...

Det ar sa himla kul att lasa alla inlagg sa skriv fler vet jag! Och jag ar ratt frorvanad over att AK ska flytta till Schweiz!? Spannande!
Nu har jag tagit mig hela vagen till Cape Town i Sydafrika. Jag och Cath korsade en kontinent fran Tanzania pa ostkusten till Namibia pa vastkusten, vi var ratt impade av det aven om ingen annan ar det!
Zambia var till borjan en fortsatt provning da det visade sig att mitt VISA-kort blivit avmagnatiserat och det var bara saaaaaaa jobbigt for den trakiga banktjanstemannen att gora pa det gamla hederliga sattet med en slip over kjortet och dra for att fa ett avtryck. Inte mindre an tva ganger sa han med arg rost: You need to go home! (for att skaffa nytt kort), jag svarade med en ynklig stamma att jag inte ville aka hem men det bet inte pa honom. Lusaka (huvudstad) var bara sa trakig men Livingstone dar man ser Victroafallen var en glad overraskning och fallen var mycket imponerande! Flog microlight, vilket var mycket hemskt!, (en hangglider med tva saten och en grasklipparmotor) men ocksa sa klart vacker utsikt over hala fallet.
Sedan ett snabbt beslut att aka in i Zimbabwe och se fallen darifran ocksa, och strul med pengar igen, man kunde namligen inte ta ut pengar i Zimbabwe pga av skenande inflation (dom har sista forbrukningsdag pa pengarna) far man superdalig vazelkurs pa banken, alla vaxlar dollar pa svarta marknaden och vi hade sa klart inga dollar.... Lyckades vaxla in lite Namibiska dollar och sedan fick vi leva pa mackor i tre dagar, och det gick ju det ocksa.
Tva timmar i Botswana rackte val inte riktigt till att fa ngn bra uppfattning men jag satter upp det pa lander jag varit i. Efter det kom vi sa till Namibia och den forsta minibussturen dar var rent helvetisk! Trangt sa in i bomben, ett barn som satt och sparkade pa mitt lar i 10 timmar, en man som som i mitt kna, en annan kvinna som inte lat Catherine sitta pa mer an halva sitt sate, en tva timmar predikan om var hjalte jesus i hogtalaren och sedan gospelsanger pc klicksprak, en full kvinna som skrek och skrattade och raggade medresanarer hela natten. Det enda positiva var ett stopp mitt i natten dar jag lanade toaletten pa en myska bar och traffade en svart, tysktalande transvestit som jobbade bakom baren. Forsta person som varit snall med oss den dagen.
Kusten i Namibia vacker i alla fall och sandboarding var superkul! Trist nog blev min Mp3-spelare stulen och sedan Catherines planbok pa en bar i WIndhoek, huvudstad, ratt beige. Det var mycket trakigt att saga hej da till Catherine som flog till Australien fran Windhoek och efter det akte jag pa en tredagarsutflykt till oknen och det var magiskt.
20 timmar buss fran Windhoek till Cape Town och dar gar jag nu runt och forvanas over hur vasterlandskt allt ar, det kanns inte som att jag ar i Afrika langre, och jag saknar det! Har njutit av civilisationen med caffe lattes och god mat och shoppat klader och ska klippa mig osv Har varit upp pa Table Mt och i morgon ska jag till cape point och forhoppningsvis se lite pingviner (har sett salar i hamnen har). Kommer nog att hanga har ett tag till och sedan kanske rusa igenom resten till ostsidan och drakensberg och Mocambique. Stort grattis till er som har orkat lasa allt det har till slutet ;) och massor av kramar, jag saknar er alla otroligt mycket!

3 Comments:

At måndag, mars 19, 2007 4:56:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hej kusin!
Mina foreteelser i Kina ar ju rena sondagspromenaden jamfort med dina aventyr i Afrika. Det mest hapnadsvackande som hant mig de senaste veckorna ar roken som kom fran underdelen pa bussen hem fran Shanghai igar.
Allt later helt underbart! Kanske inte allt, men de bra sakerna.

 
At måndag, mars 19, 2007 4:23:00 em, Blogger em said...

Har också sista förbukningsdag på pengarna, typ i mitten av månaden...
Kejt, du skulle kunna skriva en bok om allt du upplever, det är helt otroligt att läsa om allt du gör!
Min vardag går åt till att gå in på IKEAs hemsida och se om de fått hem cd-hyllan jag behöver för att kunna få upp bokhyllorna i vardagsrummet. Låter väl lite småspännande ändå...!

 
At torsdag, mars 22, 2007 9:21:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej bruden!

Öknen i Namibia ska jag oxå till ngn gång!!! Jag får Afrikalängtan, både till snuskafrika och plastafrika. I Mocambique såg jag en kille med "mjölk är livet" på ryggen av tröjan och Jamtland basket på magen! Men jag åkte bara igenom ngr timmar, i alla fall ett minne, samt alla skotthål i väggarna på de små husen... Var försiktig i Kapstaden, och åk till Simons Town för att se pingviner, små söta och nästan tama!!

Kram A-K

 

Skicka en kommentar

<< Home